Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Perempuan Melayu, Jalan Maktab, Durian Daun,75990 Melaka.

Friday, September 14, 2012

Kesedihan VS Kegembiraan

Assalamualaikum...

erm rasanya dah lama x update blog yg tersayang nie....
hanya mampu menjenguk sekejap...
huhu
erm xde alasan lain....
bz....
tapi xtaw la apa sgt yg di'bz'kan....
erm sdgkan masa yg Allah berikan sama utk semua umat-Nya...
hanya umat-Nya yg xmampu utk manfaatkannya...

erm berbalik pada tajuk blog yg sgt disayangi nie...
huhu...
Kesedihan VS Kegembiraan
apa sebenarnya sedih??
dan apa sebenarnya gembira??
walau apa pun persepsi kita terhadap dua istilah nie...
hanya Allah sahaja yg mampu memberi jawapan yg terbaik...
bila menyebut sedih,,,,
aku sendiri mengalaminya...
baru beberapa bulan kehilangan atuk yg disayangi...
atuk yg banyak melindungi diri bila dibuli rakan-rakan
atuk yg selalu menghantar  cucunya ke sekolah
atuk yg selalu menjemput cucunya balik dari sekolah...
atuk yg selalu back up cucunya bila dimarahi nenek...
dan mcm2 lagi....
akhirnya pergi menyahut panggilan Ilahi
yg mana aku turut menyusul jejak langkah atuk...

DAN 

sekali lagi aku diuji apabila ayah yg paling aku syg selepas Allah dan Rasulullah ditimpa penyakit yg tidak tahu bila akan sembuhnya....
ayah yg dahulunya gembira...
ayah yg dahulu sentiasa bergurau dengan anak-anaknya
ayah yg dahulunya sentiasa memberi kata-kata semangat kpd anak2 nya
kini menjadi seorang yg sgt pendiam
dan yg pling penting senyumannya yg membuatkan aku tng kini hilang ditelan masa...

DAN 
malahan sahabat yg paling memahami dan menjadi tulang belakang tika aku kebimbangan ditimpa penyakit yg mana menyebabkan aku dan dia tidak mampu meneruskan perjuangan bersama....
sahabat yg sering risau akan kesihatanku...
sahabat yg sering menjagaku ketika aku dilanda kepedihan oleh gasrtik...
sahabat yg sering menemaniku ke surau...
dan yg palin penting sahabat yg sentiasa memberi kata-kata semangat ketika aku kesedihan..
kini aku harus menjaga kesihatanku sendiri...
kini aku harus ke surau bersendirian
kini aku harus sentiasa makan tepat pada masanya...
kini aku harus kuat menghadapi ujian bersendirian...
kerana...
sahabat yg paling aku sayangi ini tidak lagi berada di sisiku...
sungguh berat utk diterima...
sungguhnya berat utk dihadapi...
sungguh berat utk ditelan...

TAPI....
 ada hikmah yg terselit di sebalik semua yg berlaku...
sakitnya ayah membuatkan akau sedar bahawa tidak selamanya aku perlu bergantung dengan ayahku...
dengan hilangnya sahabatku yg paling aku sygi membuatkan aku sedar bahawa aku harus berdikari...
sakitnya ayah ku membuatkan aku sedar akan tanggungjawab anak terhadap ibu bapa apabila ditimpa kesusahan....
hilangnya sahabat yang paling aku sayangi membuatkan aku berfikir bahawa ini mungkin peluang dari Allah utk aku mengenali sahabat2 aku yg lain...

inilah KEGEMBIRAAN yang aku maksudkan...
KEGEMBIRAAN dalam menggembirakan ayahku...
KEGEMBIRAAN dalam mengenali sahabat2 ku yg lain...
KEGEMBIRAAN dalam melayani ayahku...
KEGEMBIRAAN dalam menerima sahabat2 yg diutuskan Allah

walau banyak mana kesedihan yg dialami....
alhamdulillah ianya telah diganti dengan 1001 satu kegembiraan...
teringat akan satu rangkap lagu....
'dalam derita ada bahagia'
dalam gembira mungkin terselit duka'
'tak siapa tahu'
x siapa minta ujian bertamu'
'bibir mudah mengucap sabar'
'tapi hatilah yg remuk menderita' ...

NAMUN...

rangkap yg paling disukai yg terdapat dlm lagu nie...

'harus ada rasa bersyukur.di setiap kali ujian menjelma'
'itu jelas membuktikan Allah mengasihimu setiap masa'
'diuji tahap keimanan sedangkan ramai terbiar dilalaikan'
'hanya yg terpilih sahaja antara berjuta mendapat rahmat-Nya'
'Allah rindu mendengarkan rintihanmu berpanjangan'
'bersyukur dan tabahlah menghadapi'

SEPERTIMANA FIRMAN ALLAH YANG BERMAKSUD:
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji?” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3).
OLEH ITU...

bergembiralah walaupun ketika dilanda kesusahan
bergembiralah walaupun dilanda kesulitan...
bergembiralah walaupun disaat org lain bergembira....
sesungguhnya setiap yg berlaku ada sinaran disebaliknya...
bersabar dan teruskan tersenyum...

WALLAHUALAM   


nota kaki:semoga ayah dan sahabatku Nurhazrena dikurniakan kekuatan utk menghadapi segala kesulitan...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...