Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Perempuan Melayu, Jalan Maktab, Durian Daun,75990 Melaka.

Thursday, December 1, 2011

TiaDa YaNg LeBiH iNdAh....


"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)".

assalamualaikum...

alhamdulillah, hari nie Allah memberikan saya idea sekali lagi lagi untuk mencontengkan sesuatu di blog saya nie...

sbena nyer apa yang saya nak coretkan nie bukanlah satu perkara yang berat cuma sekadar untuk renungan dan buah fikiran semua orang yang terbaca, terjenguk atau ter'click' pada blog saya nie.

cube fikirkan situasi yang saya nak bawakkan nie...

situasi pertama:

amir:wow cantik nyer awek nie??best nyer klu dia dapat jadi kawan aku. (hehe).klu jadi awek aku pon ape salah nyer....

situasi kedua:

amir: eh selekeh nyer minah nie....dah muka x lawa. lpas tue xtaw nak dressing ngan betul...eee,,,wat malu kaum wanita jer...

hah...cuma baca, faham dan hayati kedua-dua situasi yang saya bawakan nie...erm sbena nyer ape tujuan saya 'create' kedua-dua situasi nie...erm sbena nyer ada tujuannya...klu kita nak makan pon ada tujuan nyer.of course la entri saya nie ada tujuan nyer....

sbena nyer saya nak kaitkan situasi nie dgan firman Allah dalam surah al-hujurat ayat 13 yang bermaksud:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).

apa yang saya nak 'highlight'kan kat sini ialah ORG YG LEBIH BERTAKWA... kita sering lihat rata-rata masyarakat di sekeliling kita mendefinisinikan cantik atau indah nyer seseorang dari segi rupa paras,,,bukan nyer pada nilai takwa yang dimiliki oleh seseorang itu...Ye mmg x dinafikan mcm mana kita nak ukur nilai takwa seseorang itu kerana takwa itu merupakan satu perkara yang abstrak...namun kita diberi pancaindera oleh Allah dan ditambah pula dengan nikmat akal yang tiada tolok bandingnya...

org yang bertakwa pada fitrahnya akhlak mereka cukup excellent klu diberi pointer maybe akan dapat 4.00.tapi x dinafikan kita nie insan biasa yang slaloo membuat kesalahan..namun itu bukan alasan nyer utk menjadikan kita utk x bertakwa kepada Allah. Bkankah kita mahu kelihatan indah? org yg bertakwa, akhlaknya seperti mutiara yang bersinar...ke mana dia pergi pasti akan menyinarikan org lain...

oleh itu rebutlah keindahan di mata Allah kerana itulah keindahan yg hakiki. dan ingatlah keindahan seseorang bukan nyer terletak pada cantik nyer rupa paras seseorang itu, tapi keindahan seseorang itu terletak pada betapa takwanya kepada Allah...

wallahualam



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...